Het Japanse merk Suzuki begon in 1952 met het produceren van motorfietsen. Drie jaar later ontwikkelde het de eerste auto. Inmiddels is Suzuki uitgegroeid tot een groot concern dat naast auto’s en motorfietsen ook veel buitenboordmotoren levert. De eerste Suzuki die Nederland aandeed was de SC100. Het was een compacte coupe met achterwielaandrijving. GeschiedenisDe Suzuki Motor Company is opgericht door Michio Suzuki. Hij was de zoon van een Japanse katoen boer. Hij is in 1887 geboren in Hamamatsu, een kleine plaats op 200 km afstand van Tokio. Michio begon zijn carrière als timmerman. In 1909 toen hij 22 jaar oud was ontwierp hij een door een voetpedaal aangedreven houten weefgetouw en begon hij dit als product te verkopen. Dit was de start van Suzuki Loom Works. De zaken gingen goed. Nieuwe steeds modernere weefgetouwen werden ontwikkeld. Elf jaar na de oprichting van het bedrijf brengt Michio het naar de beurs. Er is dan kapitaal nodig om het bedrijf uit te bouwen. De oprichting van Suzuki Loom Manufacturing Company (Suzuki Jidosha Kogyo) in 1920 wordt beschouwd als de start van de Suzuki Motor Company. Het benodigde kapitaal voor de investeringen werd verkregen en kon het de groei versnellen. In 1926 begon Suzuki met het exporteren van weefgetouwen naar Zuid-Oost Azië en India. Door de uitstekende kwaliteit van de weefgetouwen begon de markt verzadigd te raken en de vraag naar nieuwe weefgetouwen af te nemen. Suzuki begon zich daarom te oriënteren op nieuwe markten. Voor de 2e wereldoorlog waren er in Japan in tegenstelling tot Europa en Amerika nog geen fabrikanten van motorfietsen en auto’s. Op het moment dat Michio Suzuki zijn eerste weefgetouw bouwde waren merken als Puch, Peugeot en Norton al motorfietsen aan het bouwen in Europa. Net als Indian en Harley-Davidson in Amerika. Japan was dus zeker geen pionier op het gebied van motorfietsen. Vlak voor de tweede wereldoorlog overweegt Michio om in de automobiel industrie te stappen. Er worden volop auto’s geïmporteerd en er is geen lokale producent. Michio ziet deze kans. In 1938 bouwt Suzuki een eerste prototype voor een auto. Het project gestopt worden toen de oorlog tussen Japan en China uitbrak. In 1954 start Suzuki opnieuw. Japanners hadden weinig kennis over hoe een goede auto of motorfiets geproduceerd moest worden. In eerste instantie werden daarom buitenlandse modellen geïmiteerd. Een goede manier om snel te kunnen starten. Om te beginnen werd een Volkswagen Kever, een Lloyd en een Citroen gekocht. Deze auto’s werden uit elkaar genomen en grondig bestudeerd. Na het afwegen van de voordelen en nadelen van iedere lay-out werd gekozen voor een ontwerp met de motor voorin en voorwielaandrijving. Het carrosserie dat was ontworpen door Michio Suzuki had duidelijke overeenkomsten met de Lloyd. Het eerste model kreeg de naam Suzulight en werd midden 1955 opgeleverd. In oktober 1955 begon men met de productie 3 a 4 Suzulights per maand en al in februari 1956 was de productie gegroeid naar 30 auto’s per maand. Populaire modellen van nuSuzuki is sterk in zuinige stadsauto’s en betrouwbare 4×4’s. Met name de Ignis, Swift en Vitara doen het goed en zijn steevast terug te vinden in de top 100 best verkopende auto’s De combinatie van stijl, verfijnde techniek en Japanse kwaliteit voor een alleszins redelijk maandbedrag maakt ook Suzuki Private Lease aantrekkelijk. Met private lease betaal je een vast bedrag per maand voor je nieuwe Suzuki. Voor een all-in leasetarief is alles geregeld: onderhoud, banden, verzekering, wegenbelasting, afschrijving, reparaties en rente. Bij pech en ongevallen krijg je altijd ondersteuning. SwiftDe eerste generatie Suzuki Swift komt in 1983 op de markt. De doorontwikkeling staat sindsdien niet stil. In 2017 is Suzuki toe aan de vijfde generatie Swift. Deze staat op een volledig nieuw lichtgewicht platform. Hoewel de constructie lichter is dan de meeste standaard constructies, voldoet hij aan alle criteria voor impacts en voetgangersveiligheid. Bij de laatste twee generaties Swift is de wegligging sterk verbeterd. In combinatie met een sportief uiterlijk is de Swift daardoor ineens uitgegroeid tot een sportieve hippe auto. De Suzuki Swift komt in klanttevredenheidsonderzoeken vaak als een van de betrouwbaarste auto’s uit de bus. Daarnaast is hij zuinig. Dit maakt Suzuki Swift Private Lease mede zo populair. IgnisDe Suzuki Ignis komt voor het eerst in 2001 op de markt. In 2006 verdwijnt het model van het toneel om vervolgens in 2016 weer op te duiken. Dit keer als een Ultra Compacte SUV. De nieuwe Ignis heeft een opvallend hip design. Hij oogt vooral smal en hoog. Hij is nu ook leverbaar als als Smart Hybrid, waarbij een elektromotortje de verbrandingsmotor ondersteunt bij accelereren. Hoge modellen zijn momenteel erg populair in Nederland. De Ignis profiteert hier ook van. Suzuki Ignis Private Lease is het misschien wel de voordeligste manier om in een nieuwe hoge auto te rijden. VitaraDe Vitara heeft nogal een ontwikkeling doorgemaakt. De eerste Vitara die eind jaren 80 werd geïntroduceerd was een kleine jeep. Later werd de Vitara een volwaardige SUV met een krachtige zescilinder benzinemotor. Inmiddels is hij doorgegroeid tot een stoere crossover. De Vitara is standaard uitgerust met voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving is nog wel mogelijk. In 2019 kreeg de Vitara een subtiele facelift met aangepaste bumpers, nieuwe carrosseriekleuren en een licht gewijzigd interieur. Via Suzuki Vitara Private Lease is het mogelijk om zorgeloos zo’n nieuwe Vitara te rijden voor een vast bedrag per maand. Elektrisch LeasenElektrisch leasen is met een opmars bezig. Als eerste in de zakelijk markt. Hierbij speelde het belastingvoordeel een grote rol. Maar nu groeit de de populariteit van de Private Lease Elektrische Auto ook snel onder particulieren. Mede door een subsidieregeling is het niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.
|