Op deze manier profiteren bedrijven en klanten van het gebruik van ERP-software met CRM- en SCM-integratie.In alle sectoren houdt digitale transformatie bedrijven van alle soorten in de ban. Zeker in de nasleep van de Covid-19 pandemie zijn bepaalde softwareoplossingen belangrijker dan ooit geworden. Zo was er een flinke e-commerce boom. Dit kan worden verklaard door het feit dat mensen meer tijd dan normaal thuis doorbrachten en ook tijdelijk niet de mogelijkheid hadden om producten in de stationaire detailhandel te kopen. De keuze viel dus op de online handel. Deze ontwikkeling was voor veel retailers cruciaal om de crisis aan te grijpen als een kans om digitalisering in het bedrijf te brengen. In het volgende willen we daarom enkele belangrijke kenmerken van een ERP-software voor e-commerce behandelen en in het bijzonder de relevantie van CRM- en SCM-functies benadrukken. ERP voor e-commerceE-commerce verwijst naar het type handel dat online wordt uitgevoerd; d.w.z. op het internet; Plaatsvindt. Dit kan zowel retail als groothandel zijn. Net als in de detailhandel kan de laatste een steeds toenemende online hausse registreren. Kortom, zowel retailers als groothandels hebben verschillende opties om hun producten online te verkopen. Aan de ene kant kunnen ze hun goederen aanbieden op gevestigde online marktplaatsen. Dit heeft als voordeel dat zij direct profiteren van het bereik van deze platformen. In de regel moet echter een bepaalde vergoeding, meestal een percentage van de verkoopprijs, worden betaald aan de exploitant van het platform. Ook zijn de individuele ontwerpopties hier meestal zeer beperkt. Last but not least is er ook een zekere afhankelijkheid van de platformoperator. Aan de andere kant is er de eigen online shop. Tegenwoordig zijn er verschillende websitebouwers die ze snel en gemakkelijk kunnen gebruiken, zelfs zonder volwassen programmeerkennis. Op deze manier zijn bedrijven niet afhankelijk van een externe marktplaats. Er gaat echter ook een veel grotere inspanning gepaard met het opzetten van de webshop. Daarnaast is het belangrijk om dit eerst vast te stellen en een bijbehorend bereik te bereiken. Ongeacht welke alternatieve bedrijven kiezen, een e-commerce software moet altijd kunnen worden gekoppeld aan de betreffende online shop. Op deze manier wordt een naadloze uitwisseling van informatie over het merchandise management systeem gewaarborgd en kan de beschikbaarheid van artikelen in real time worden aangepast. SCM-aansluitingIn tijden van lange, complexe supply chains die zich over de hele wereld uitstrekken, profiteren e-commerce operators ook van het gebruik van een ERP-systeem met geïntegreerde supply chain managementfuncties. Dit zorgt ervoor dat transparante communicatie met alle andere schakels in de supply chain mogelijk is. Aangezien e-commerce bedrijven vaak internationaal gepositioneerd zijn, is dit van bijzonder belang om een constante beschikbaarheid van de goederen voor de eindklant te garanderen. Aan de softwarekant kunnen functionaliteiten van SCM worden verbonden via een afzonderlijk systeem of een bijbehorende ERP-module. CRM-functiesCRM-functies spelen ook een belangrijke rol in e-commerce. Dit is Customer Relationship Management; klantrelatiebeheer. Dergelijke systemen stellen bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen gericht en systematisch te beheren op een centrale locatie. Zo kan klantgedrag in de webshop binnen het CRM geanalyseerd worden zodat er belangrijke inzichten in de behoeften van je eigen doelgroep verkregen kunnen worden. |